تکنیک چراهای 5 گانه در سیستم تولید ناب
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
تکنیک چراهای 5 گانه در سیستم تولید ناب
تاریخ : پنج شنبه 30 آبان 1398
نویسنده : RmZiRn

هنگامی که به دنبال حل یک مشکل هستید ، به شما کمک می کند تا در نتیجه نهایی شروع شود ، درباره آنچه باعث آن شده است تأمل کنید و پنج بار جواب را زیر سوال ببرید. این رویکرد ابتدایی و اغلب مؤثر در حل مسئله موجب تفکر عمیق از طریق سوال می شود و می تواند به سرعت تطبیق داده شود و در بیشتر مشکلات اعمال شود. بدیهی ترین و به طور مستقیم ، تکنیک Five Whys به اصل حل مسئله یابی منظم مربوط می شود: بدون هدف اصلی ، این تکنیک فقط می تواند پوسته فرایند باشد. از این رو ، سه عنصر اصلی برای استفاده مؤثر از تکنیک Five Whys وجود دارد: (من) بیان دقیق و کامل مشکلات ، (ب) صداقت کامل در پاسخ به سؤالات ، (iii) عزم رسیدن به مشکلات و حل مشکلات. این تکنیک توسط شرکت Sakichi Toyoda برای شرکت صنایع تویوتا توسعه داده شده است.

FIVE WHYS

 

بصورت معمول هر مشکلی در سیستم به وجود آید افراد سریعا در صدد حل آن مشکل بر می آیند ولی در سیستم تولید ناب چراهای تولید نابعلاوه بر حل مشکل پیش آمده افراد سعی می کنند علت به وجود آمدن آن مشکل را شناسایی و آن را برای همیشه مرتفع سازند. جهت شناسایی علت ریشه ای به وجود آمدن مشکل در سیستم تولید ناب از تکنیک چراهای 5 گانه استفاده می شود. به این صورت که 5 بار متمادی علت به وجود آمدن یک مشکل سوال می شود و هر چرا منجر به دستیابی به عامل قبلی شده و نهایتا با تکرار این چراها به علت اصلی و ریشه ای می توان دست یافت. مثال معروف اوهنو در این موضوع قطع شدن مکرر فیوز ماشین می باشد :

چرای اول : چرا آن ماشین کار نمی کند؟ چون فیوز آن ماشین به علت اضافه باری پریده است.

چرای دوم: چرا آن ماشین اضافه باری دارد؟ بعلت عدم روغنکاری مناسب بلبرینگ ها .

چرای سوم: چرا روغنکاری بلبرینگ ها مناسب نبوده؟ بعلت عدم کارکرد مناسب پمپ روغن.

چرای چهارم: چرا پمپ روغن عملکرد مناسب ندارد؟ به علت مستهلک شدن شفت پمپ روغن.

چرای پنجم: چرا شفت پمپ روغن مستهلک شده ؟ عدم وجود فیلتر روغن مناسب و رسیدن براده های فلزی به پمپ.

بنابراین با استفاده از این چراهای متمادی می توان به علت ریشه ای مشکل که همان  استفاده از فیلتر روغن مناسب می باشد دست یافت. در این تکنیک چند نکته حایز اهمیت می باشد. نخست آنکه چراها تا زمانی که به علت نهایی دست نیافته اید تکرار می گردند و دوم آنکه باید بسیار مراقب باشید در جواب این چراها به دلایل حاشیه ای و غیرمنطقی کشانده نشوید در این صورت با تکرار هر چرا از عامل اصلی دورتر خواهید شد. بنابراین جواب هر چرا باید علت منطقی و قابل استدلالی باشد. در پایان عزیزان ناب اندیش بخصوص بخش تعمیرات و نگهداری و کارشناسان کنترل کیفی سعی کنید به جای ایفا کردن نقش یک آتش نشان و رفع کردن سریع مشکل به وجود آمده نقش یک فیلسوف در زمینه کاری خود را ایفا نمایید و با استفاده از رابطه علت و معلول به علت ریشه ای مشکلات برسید.

نویسنده : حامد عطایی نظری

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی صنایع

Ataei.eng@gmail.com



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: مجله ی دانستنی ها , مدیریت کیفیت , تکنیک چراهای 5 گانه در سیستم تولید ناب ,
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409